CONTINGUTS
PER A PROFESSORAT
Adaptació al currículum educatiu
Els materials que s’ofereixen estan adaptats al currículum educatiu vigent. Amb la finalitat de facilitar la seva inclusió en el temari, es detallen a continuació els blocs amb què poden tenir correspondència, especificant els continguts, criteris d’avaluació i estàndards comuns amb l’esmentat currículum.
Els diferents mòduls de continguts van dirigits a l’alumnat de segon cicle d’Educació Primària. Tot i així, atès que comparteixen continguts curriculars amb el primer cicle, tant la teoria com les activitats pràctiques són adaptables a edats més primerenques.
En aquesta secció, s’especifiquen també les competències que poden assolir-se amb el material didàctic d’Oli de Mallorca.
La informació següent s’ha extret del decret 32/2014 de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les illes Balears.
Unitats didàctiques segons els blocs curriculars
Ciències Socials
Bloc 2: El món que ens envolta
Criteris d’avaluació:
- Descriure correctament plànols i mapes senzills, interpretant-ne l’escala i els signes convencionals.
Estàndards:
- Explica les distintes representacions de la Terra: plànols, mapes, planisferis i globus terraqüis.
Criteris d’avaluació:
- Explicar què és un paisatge i identificar els principals elements que el componen.
Estàndards:
- Identifica i classifica els diferents tipus de mapa i interpreta els signes convencionals més habituals que hi poden aparèixer.
Criteris d’avaluació:
- Explicar la importància del comportament humà en el medi natural, identificar l’ús sostenible dels recursos naturals, proposar una sèrie de mesures necessàries per al desenvolupament sostenible de les societats i especificar-ne els efectes positius.
Estàndards:
- Explica la importància de tenir cura de l’atmosfera i les conseqüències de no fer-ho.
Criteris d’avaluació:
- Explicar les conseqüències que tenen les nostres accions sobre el clima i el canvi climàtic.
Estàndards:
- Defineix paisatge i n’identifica els elements.
Criteris d’avaluació:
- Explicar les conseqüències que tenen les nostres accions sobre el clima i el canvi climàtic.
Estàndards:
- Explica l’ús sostenible dels recursos naturals i proposa i adopta actuacions que condueixen a millorar les condicions ambientals del nostre planeta.
Criteris d’avaluació:
- Explicar les conseqüències que tenen les nostres accions sobre el clima i el canvi climàtic.
Estàndards:
- Explica les causes i conseqüències del canvi climàtic i les actuacions responsables per frenar-lo.
Criteris d’avaluació:
- Explicar les conseqüències que tenen les nostres accions sobre el clima i el canvi climàtic.
Estàndards:
- Explica les causes i conseqüències del canvi climàtic i les actuacions responsables per frenar-lo.
Ciències Socials
Bloc 3: Viure en societat
Criteris d’avaluació:
- Obtenir informació de fets o fenòmens naturals a través de l’observació.
Estàndards:
- Identifica els tres sectors d’activitats econòmiques i classifica distintes activitats en el grup al qual pertanyen.
Criteris d’avaluació:
- Formar-se criteris propis dels esdeveniments naturals i dels que són provocats a través d’experiments.
Estàndards:
- Identifica els tres sectors d’activitats econòmiques i classifica distintes activitats en el grup al qual pertanyen.
Criteris d’avaluació:
- Comunicar de forma oral i escrita els resultats obtinguts després de fer diferents experiències. Elaborar projectes senzills i presentar informes de les conclusions a què s’ha arribat.
Estàndards:
- Descriu ordenadament el procés d’obtenció d’un producte fins a la venda i identifica els sectors als quals pertanyen.
Ciències Socials
Bloc 4: Les empremtes del temps
Criteris d’avaluació:
- Desenvolupar la curiositat per conèixer les formes de vida humana en el passat com a patrimoni cultural que hem de cuidar i llegar.
Estàndards:
- Identifica, valora i respecta el patrimoni històric, cultural i artístic i assumeix les responsabilitats que suposa conservar-lo i millorar-lo.
- Respecta les restes històriques i les valora com un patrimoni que hem de llegar, i reconeix el valor que el patrimoni arqueològic monumental ens aporta per conèixer el passat.
Criteris d’avaluació:
- Valorar la importància dels llocs com a espais on s’ensenya i s’aprèn, mostrar una actitud de respecte cap a l’entorn i la seva cultura i apreciar l’herència cultural.
Estàndards:
- Descriu ordenadament el procés d’obtenció d’un producte fins a la venda i identifica els sectors als quals pertanyen.
- Aprecia l’herència cultural a escala local, nacional i europea com a riquesa compartida que hem de conèixer, preservar i cuidar.
PLÀSTICA
Bloc 1: Educació audiovisual
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Coneix la diferència entre la fotografia en blanc i negre i en color, en paper i digital.
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Reconeix els diferents temes de la fotografia.
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Reconeix els diferents temes de la fotografia.
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Fa fotografies utilitzant mitjans tecnològics.
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Fa fotografies utilitzant mitjans tecnològics.
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Elabora cartells senzills amb diverses informacions i afegint- hi textos en els qual empra la tipografia més adient a la funció.
Criteris d’avaluació:
- Aproximar-se a la lectura i la interpretació de l’art i les imatges fixes i en moviment en els seus contextos culturals i històrics i ser capaç d’elaborar imatges noves senzilles a partir dels coneixement adquirits.
Estàndards:
- Elabora cartells senzills amb diverses informacions i afegint- hi textos en els qual empra la tipografia més adient a la funció.
CIÈNCIES NATURALS
Bloc 1: Iniciació a l’activitat científica
Criteris d’avaluació:
- Obtenir informació de fets o fenòmens naturals a través de l’observació.
- Formar-se criteris propis dels esdeveniments naturals i dels que són provocats a través d’experiments.
- Comunicar de forma oral i escrita els resultats obtinguts després de fer diferents experiències.
Estàndards:
- Cerca, selecciona, organitza i analitza informacions i n’obté conclusions, reflexiona sobre quin procés ha seguit i ho comunica de forma oral i escrita.
- Utilitza l’observació.
- Utilitza de manera adequada el vocabulari que ha après en cada bloc de continguts.
Criteris d’avaluació:
- Comunicar de forma oral i escrita els resultats obtinguts després de fer diferents experiències.
- Elaborar projectes senzills i presentar informes de les conclusions a què s’ha arribat.
Estàndards:
- Consulta documents escrits, imatges i gràfics.
- Du a terme experiències senzilles i petites investigacions.
- Demostra autonomia en la planificació i execució d’accions i tasques i en la presa de decisions.
CIÈNCIES NATURALS
Bloc 2: L’ésser humà i la salut
Criteris d’avaluació:
- Relacionar la bona salut amb els hàbits i estils de vida saludables.
Estàndards:
- Reconeix estils de vida saludables i els efectes beneficiosos que tenen per a la salut.
Estàndards:
- Coneix i explica dietes equilibrades i beneficioses per a la salut.
CIÈNCIES NATURALS
Bloc 4: Matèria i energia
Estàndards:
- Separa els components d’una mescla senzilla.
Estàndards:
- Investiga a través d’experiències senzilles per estudiar les propietats de matèries d’ús comú, en fa prediccions i n’extreu conclusions.
Estàndards:
- Investiga a través d’experiències senzilles per estudiar les propietats de matèries d’ús comú, en fa prediccions i n’extreu conclusions.
CIÈNCIES NATURALS
Bloc 5: Tecnologies, objectes i màquines
Criteris d’avaluació:
- Conèixer els principis bàsics de les eines i les màquines estudiades.
Estàndards:
- Identifica diferents tipus de màquines i eines senzilles.
Criteris d’avaluació:
- Conèixer els principis bàsics de les eines i les màquines estudiades.
Estàndards:
- Identifica i descriu alguns dels components de les màquines o les eines.
- Valora la influència del desenvolupament tecnològic en les condicions de vida i de feina.
Competències comunes
- Comprendre informacions de textos relacionats amb els continguts tractats.
- Definir conceptes claus dels diferents temes tractats i incorporar-los a les explicacions i idees que expressin sobre aquest tema, tant de manera oral com escrita.
- Utilitzar el vocabulari de manera precisa segons la informació que es tracti.
- Expressar opinions i idees sobre qüestions vinculades al tema de classe.
- Interpretar les opinions alienes durant els debats.
- Aprendre a fer i interpretar, gràfics i escales numèriques i gràfiques, a fer ús de les mesures en distàncies i superfícies i a emprar les matemàtiques es sistemes de valoració aplicats a l’entorn, així com per a la resolució de situacions quotidianes.
- Fer recerca d’informació i emprar eines digitals amb objectius ambientals.
- Tenir curiositat per conèixer el paisatge de les Illes Balears i acudir a fonts d’informació.
- Interpretar mapes conceptuals, dibuixos, gràfics senzills, etc. per a assentar idees i processos.
- Completar i realitzar esquemes senzills sobre els coneixements apresos.
- Associar idees prèvies amb els nous continguts treballats en classe.
- Relacionar els continguts tractats sobre un tema amb continguts treballats prèviament i vinculats a altres temes amb els quals, d’una forma o una altra, pugui tenir connexió.
- Cercar informació i dades claus en els textos per a respondre a preguntes i resoldre situacions.
Auto avaluar la realització de les tasques realitzades. - Assumir la importància de fer les tasques per a afermar l’après.
- Conviure en societat, valorar i respectar l’entorn, prendre consciència dels hàbits personals i comunitaris i prendre decisions per conservar el medi ambient.
- Posar en pràctica l’empatia en intercanviar opinions.
- Participar activament en les activitats grupals, respectant les opinions dels altres, guardant el torn de paraula, etc.
- Comprendre i practicar les normes de convivència, basades en el diàleg i en el respecte.
- Intervenir en el paisatge amb sentit crític.
- Planificar els seus propis hàbits de treball, organitzant el que ha de fer i com ha de fer-ho. Mostrar tenacitat i constància en la recerca d’informació per a la resolució de qüestions.
- Mostrar iniciativa i creativitat a l’hora de realitzar tant les activitats individuals com les activitats en grup.
- Aplicar estratègies senzilles de recerca i ampliació de coneixements.
- Mostrar una actitud positiva en les tasques i treballs de grup i dur a terme treballs individuals i en equip, d’acord amb les instruccions donades.
- Abordar les activitats amb confiança i sense desanimar-se davant els errors.
- Corregir els errors detectats a les activitats i ser capaç d’aplicar les correccions a altres activitats.
- Conèixer les expressions culturals de les nostres illes i com aquestes es reflecteixen i modifiquen el paisatge.
- Realitzar amb creativitat les feines referides als temes de classe.
- Utilitzar diverses tècniques, codis i recursos artístics en la realització de creacions pròpies o compartides.
- Relacionar els i avanços en el coneixement amb el progrés i la millora de les condicions de vida.